6ο Γενικό Λύκειο Ζωγράφου

Ερευνητική εργασία (Project)

Δρ Κορρές Κωνσταντίνος

 

Παρακάτω παρατίθενται σημειώσεις και υλικό σχετικά με το μάθημα "Ερευνητική εργασία (Project)".

Οι  ποσοτικές μέθοδοι που βασίζονται σε δειγματοληπτική έρευνα με ερωτηματολόγιο, προσφέρουν τη δυνατότητα στον ερευνητή να προσεγγίσει μεγάλο μέρος του πληθυσμού για τον έλεγχο των συγκεκριμένων υποθέσεων ή ερωτημάτων. Η τυποποίηση των στοιχείων που συλλέγονται,  η δυνατότητα προσέγγισης μεγάλου μέρους πληθυσμού και η επιδεκτικότητα των στοιχείων σε στατιστικές μεθόδους ανάλυσης  καθιστούν την ποσοτική ως την  πιο διαδεδομένη μορφή εμπειρικής έρευνας. 

Για να καταλήξει ο ερευνητής σε έγκυρα και επιστημονικά αποτελέσματα δύο είναι τα βασικά ζητήματα που πρέπει να εστιάσει:

α) Στη συλλογή ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος του υπό μελέτη πληθυσμού και

β) Στη διαμόρφωση ενός κατάλληλου για την έρευνα ερωτηματολογίου.

Τα στάδια εκπόνησης μιας ποσοτικής ερευνητικής προσέγγισης είναι

1) Αρχική έρευνα ή Έρευνα πιλότος (Πιλοτική έρευνα) (Pilot research).

Προτού ο ερευνητής προχωρήσει στην έρευνα πεδίου (συμπλήρωση των ερωτηματολογίων) θα πρέπει να ελέγξει το ερωτηματολόγιο σε ένα περιορισμένο δείγμα, το οποίο  συνήθως επιλέγεται με τη μέθοδο του διαθέσιμου δείγματος. Σε αυτό το στάδιο θα εντοπισθούν ασάφειες, μη κατανοητοί όροι, δυσκολία στην επιλογή απάντησης ιδιαίτερα στις κλειστές ερωτήσεις όπου οι απαντήσεις είναι προκαθορισμένες κλπ και θα οριστικοποιηθεί το ερωτηματολόγιο.

2) Έρευνα πεδίου

Σε αυτό το στάδιο συμπληρώνονται τα ερωτηματολόγια. Η συμπλήρωση δεν πρέπει να έχει πολύ μεγάλη διάρκεια, ιδιαίτερα σε θέματα που μεταβάλλονται με το χρόνο. Αν αλλάξουν ορισμένα δεδομένα πολλές φορές αλλάζουν και οι απαντήσεις του δείγματος και  υπάρχει δυσκολία στην ερμηνεία των αποτελεσμάτων.

3) Στατιστική επεξεργασία στοιχείων

Τα δεδομένα που συλλέγονται από τα ερωτηματολόγια  κωδικοποιούνται  συνήθως με το στατιστικό πακέτο SPSS (Statistical Package for Social Sciences) και γίνεται  παρουσίαση, ανάλυση και ερμηνεία των αποτελεσμάτων.

4) Ερμηνεία αποτελεσμάτων – Συγγραφή τελικής έκθεσης

Από τη στιγμή που το ερωτηματολόγιο έχει σχεδιασθεί σωστά, το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό, οι ερωτήσεις  έχουν γίνει κατανοητές από τους ερωτώμενους και το ερωτηματολόγιο έχει συμπληρωθεί σωστά, τα αποτελέσματα της έρευνας  θεωρούνται έγκυρα και αντιπροσωπευτικά της υπό μελέτη ομάδας. Με βάση τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης, μπορεί να γίνει ερμηνεία  του φαινομένου που μελετήθηκε και να εξαχθούν γενικεύσιμα συμπεράσματα.

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια στροφή προς τις ποιοτικές ερευνητικές προσεγγίσεις στις έρευνες της Εκπαίδευσης. Η ποιοτική έρευνα στηρίζεται στην υπόθεση ότι η γνώση για τους ανθρώπους είναι αδύνατη χωρίς την περιγραφή της ανθρώπινης εμπειρίας, όπως αυτή βιώνεται και όπως περιγράφεται από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές. Η ποιοτική έρευνα παρέχει τη δυνατότητα μέσα από τη συζήτηση να καταγραφούν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του υπό μελέτη πληθυσμού, τα οποία σε μια ποσοτική έρευνα δεν αναδεικνύονται. Συνήθως χρησιμοποιείται συνδυασμός ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας για την πληρέστερη κατανόηση και ανάλυση των διαστάσεων του υπό μελέτη θέματος.

Τα κυριότερα μέσα συλλογής δεδομένων στις ποιοτικές ερευνητικές προσεγγίσεις είναι:

(Ι) Η συνέντευξη (Interview), η οποία μπορεί να πάρει τις μορφές:

     α) Δομημένη συνέντευξη (Standardised open–ended interview)

     β) Ημικατευθυνόμενη συνέντευξη (Semi–structured interview)

     γ) Συνέντευξη μέσω οδηγού (Interview guide approach)

     δ) Άτυπη συνέντευξη μέσω συζήτησης (Informal conversational interview)

(ΙΙ) Η ανάλυση περιεχομένου

(ΙΙΙ) Οι ομάδες εστιασμένης συζήτησης (Focus groups)

 

Σημειώσεις μαθήματος

Κορρές Κ. (2013). Ποσοτικές ερευνητικές προσεγγίσεις.

Κορρές Κ. (2013). Ποιοτικές ερευνητικές προσεγγίσεις. 

Κορρές Κ. (2013). Γνωστικά ή νοητικά εργαλεία.